Merisiat

[Kuva: Merisiat]
Pormestari Henrik Corten vaakunataulussa on kaksi trinonia. Alapuolella merisikoja.

Raahen museolla on kolme niin sanottua meri­sika­koriste­lautaa. Vaakunataiteessa delfiini kuvattiin toisinaan suomuisena merisikana. Delfiini kuvattiin jo antiikin aikaan käyränokkaiseksi ja niskaeväiseksi kalaksi. Museon koristelaudat muodostuvat pyrstönsä vastakkain iskeneistä kalaotuksista. Kranckin ja Forbuksen koristaman kuorin sivuikkunan päällä oli merisikapysti, jonka päällä oli pikku­enkeli pasuunoineen. Kristillisessä taiteessa delfiini edustaa Kristusta sielujen pelastajana ja kuoleman vetten yli kantajana.

Ikkunoiden kehyslautoihin kuuluu neljä mieshahmoa, joiden alaruumis on suomuinen pyrstö. Antiikin tarustossa delfiini oli tritonien seuralainen. Tritonit olivat kreikkalaisen meren­jumalan Poseidonin poikia.

[Kuva: Pelikaani]

Pelikaani

Raahen vanhan kirkon kuvaohjelmassa toistuu poikasiaan ruokkiva pelikaaniaihe. Pelikaani on uhrautuvan rakkauden symboli. Pelikaani kuljettaa alaleuan pussissa poikasilleen kaloja ja taivuttaa usein kaulaansa rintaansa vasten. Tästä syntyi käsitys että pelikaani ruokkii poikasensa omalla verellään. Pelikaanista tuli Kristuksen uhrikuoleman vertauskuva. Pelikaaneja oli Raahen vanhassa kirkossa saarnatuolin katon päällä ja useassa kehyslaudassa hermafrodiittien pään päällä. Luterilaisessa kirkossa pelikaani symboloi sanaa, ja siten sen paikaksi sopii saarnatuoli.

Kyyhkynen

Raahen vanhassa kirkossa oli kaksi valkoiseksi maalattua, lentävää lintua. Kyyhkynen on Pyhän Hengen symboli. Toinen kyyhkynen oli saarnatuolin katoksen alla ja toinen Agnus dei -taulun päällä.

Karitsa – Agnus Dei

Jumalan karitsa -korkokuva on kaksi metriä leveän ja korkean puutaulun keskellä. Kruunupäinen karitsa kantaa ristiä. Karitsa on Jeesuksen uhrikuoleman symboli. Johannes Kastaja viittasi Jeesukseen Jumalan Karitsana, Agnus Dei, joka ottaa pois maailman synnin (Joh. ilm. 1:29). Taulun yläreunaa kehystää teksti Ecce agnus dei qui tollit peccata mundi. Johanneksen ilmestys kertoo kuoleman voittaneesta Karitsasta, joka seisoi Siionin vuorella. Henrik Forbuksen vaakunassa on karitsa nousemassa vuorelle.

Kotka

Raahen museolla on lautaan maalattu kotka, jonka päällä on taso. Tasolla on ollut pieni siivekäs enkeli. Kotka on sulkaisa otus, jonka siivet ovat kadonneet. Varhaiskristillisessä taiteessa kotka on kuolleista nousemisen vertauskuva. Juutalaisten kirjallisuudessa kerrotaan, kuinka vanha kotka jättää höyhenensä ja verhoutuu uusiin. Samoin varhaiskristityillä kasteessa katoaa vanha ihminen ja uusi nousee tilalle. Kotkasta tuli kasteen vertauskuva (Ps. 103:5).