Leander Rahja aloitti merenkulkijan uransa jo varhaisessa iässä Antti Lapinojan omistamassa Laine-nimisessä kaljaasissa. Hän osallistui vapaaehtoisena vapaussotaan Vaasan rykmentin riveissä. Tampereen valtauksessa hän haavoittui. Sotasairaalasta päästyään hän rakennutti kalajokisen yrittäjän kanssa Ahkera-nimisen kaljaasin ja toimi sen päällikkönä vuoteen 1928 asti, kunnes vakuuttamaton Ahkera tapasi kohtalonsa myrskyisänä lokakuun yönä Kemin edustalla. Maihin jäätyään Leander hankki kylän ensimmäisen henkilöauton, jolla hän harjoitti taksiliikennettä. Hän hankki kotitaloonsa myös Rahjankylän ensimmäisen traktorin, jolla muokattiin vuosien ajan niin kotitalon pellot kuin uudismaat useissa taloissa.

Rahja oli osakkaana Siipon Mylly ja Saha -nimisessä yhtiössä. Hän hankki yhdessä liiketoverinsa kanssa Porvoosta kaljaasi Kaikun, jolla he harjoittivat rannikkoliikennettä Suomen vesillä. Kaljaasin jäätyä yksin Leanderin omistukseen hän kunnosti sen perusteellisesti ja jatkoi liikennöintiä rannikoillamme ja kuljetti myös puutavaraa Ruotsiin. Leander Rahjan laivurinura jatkui aina vuoteen 1952 saakka, jolloin hän viimeisen kerran laski ankkurinsa Rahjan saariston suojassa. Samoihin aikoihin katsotaan päättyneen myös Perämeren talonpoikaispurjehduksen, joka oli vuosisatoja ollut tärkeä elinkeino rannikon asukkaille.

Vanhemmat

maanviljelijä, kalastaja, satamamestari Juho Mikonpoika Rahja ja Hilda Matintytär Roukala

Puoliso

  1. Siikajoella 22.6.1922 Hilda Susanna Iisakintytär Ojala, syntynyt 25.2.1897 Siikajoki, kuollut 28.2.1941 Kalajoki, vanhemmat Iisak Ojala ja Liisa Sofia Majava
  2. Kalajoella 29.10.1942 edellisen sisar Maria Elisabet Iisakintytär Ojala, syntynyt 13.10.1905 Siikajoki, kuollut 14.7.1987 Kalajoki, vanhemmat Iisak Ojala ja Liisa Sofia Majava